Popular Posts

Monday, October 13, 2008

Asal - Usul Orang Cina

Orang Cina Malaysia
Dari Wikipedia Bahasa Melayu, ensiklopedia bebas.

Orang Cina Malaysia (Cina Ringkas: 马来西亚华人; Cina Tradisional: 馬來西亞華人; pinyin: Mǎláixīyà Huárén atau Cina Ringkas: 马来西亚唐人; Cina Tradisional: 馬來西亞唐人; pinyin: Mǎláixīyà Tángrén) ialah orang Cina luar negara yang menjadi warganegara atau penduduk tetap di Malaysia. Kebanyakan mereka ialah keturunan pendatang dari China yang tiba di Malaysia sekitar abad ke-15 hingga pertengahan abad ke-20. Di Malaysia, lazimnya kaum ini dirujuk sebagai "orang Cina" dalam semua bahasa. Istilah Orang Cina Malaysia agak jarang dipakai di negara ini.

Pendatang Cina awal (sejak abad ke-15 di Melaka; abad ke-18 di Pulau Pinang) membentuk suku kaum Cina Peranakan atau Cina Selat yang memeluk kebanyakan adat Melayu secara takat-takat yang berbeza (terhad di Pulau Pinang, menyeluruh di Melaka), berbahasa Melayu, tetapi mengekalkan amalan agama Cina. Sebaliknya pula, pendatang-pendatan yang lebih lanjut (seawalnya abad ke-19) yang mengekalkan adat Cina dikenali sebagai sinkheh (新客, "tetamu baru").

Kaum Cina di Malaysia mengekalkan identiti komuniti yang amat ketara bezanya dengan kaum lain serta jarang berkahwin campur dengan orang Melayu atas sebab agama dan budaya. Ini adalah kerana kebanyakan orang Melayu beragama Islam. Di bawah undang-undang Malaysia, perkahwinan sedemikian memerlukan pihak bukan beragama Islam untuk memeluk agama pasangannya. Kebanyakan orang Cina Malaysia menganggap "kecinaan" mereka sebagai satu identiti etnik, budaya dan politik.

Orang Cina Malaysia sejak sekian lama mendominasi ekonomi Malaysia, tetapi semenjak adanya Dasar Ekonomi Baru yang diperkenalkan oleh kerajaan Malaysia untuk memberi kesamarataan dalam kek ekonomi negara, dominasi mereka dalam ekonomi menyusut. Sungguhpun demikian, mereka masih membentuk majoriti golongan berpendapatan sederhana dan tinggi di Malaysia. Pada tahun 2006, terdapat 7-7.5 juta orang Cina di Malaysia. Hingga 2004, mereka menjadi bangsa terkaya di Malaysia dengan penguasaan 40.9 peratus jumlah ekuiti hak milik ekonomi negara.

5 comments:

siakapsenohong said...

Sebenarnya semua orang tahu asal usul orang Cina, tapi masalahnya...orang Cina sendiri yang tak sedar diri dan lupa siapa mereka, kalau Islam senang cakap tak bersyukurlah gitu tapi masalahnya ni kafir harbi.
Tengok sajalah Amerika yang kononnya serba moden tu, walaupun dah lebih 200 tahun mereka merdeka tapi sampai sekarang kaum kulit hitam masih tetap dianggap sebagai pendatang. Inikan pula kaum cina yang cuma baru lebih 50 tahun merdeka di bumi Melayu. Memang muka tak tau malu betul!!!

gilerpolitik said...

Cina ni memang dah lama dengki ngan Melayu la...kalau boleh dia nak jadikan Malaysia ni macam Singapore tu. Dulu berapa kerat sangat orang cina, tapi dia org sedar diri...respect giler kat org Melayu. Tapi kemudian dia org bawa suku sakat dia ramai2 masuk Malaysia, kira macam seludup la. Tengok hari ni...mana2 semua ada Cina, tu yang dia org besar kepala. Macam Teresa Pork tu jugak la...baru jadi YB dah macam2 dia tuntut. Kalau jadi Perdana Menteri mahu Malayu dia hapuskan. Oleh itu jaga-jaga la ye...

jingyi said...

@siakapsenohong cakap baik baik ya. nanti saye sue engkau. tak tau respect ke? memang kurang ajar ni!

Qi4eva said...

@jingyi:betul kau cakap tu. saye orang cina tetepi masih hormat sangat org melayu yg bijaksana. cuma beberape orang cina yg kurang ajar je, orang lain hormat sangat kpd melayu~

idris said...

Rlex la.jgn saling menbenci...x dk untung pn dok gdoh2.kta kna hormat kt bangsa len bru mrka hormat kt kita...